Ook zo benieuwd hoe het komt dat je slaapproblemen hebt? En welke mogelijkheden er zijn om je slaap te verbeteren?

 

Doe de slaaptest

 

 

 

 

 

 Saraja Slaapcursus & Vitaliteitscursus

Groepsgrootte:
4 – 10 personen of individueel
Plaats:
Bunnik
Duur:
6 bijeenkomsten van 1,5 uur
Kosten groepsverband:
€295,- incl. btw 
Kosten individueel:             
op aanvraag 
Kosten bedrijfstraining:
Saraja Vitaliteitscursus
Kennismaking en intake:     
Geen kosten – vrijblijvend

Slaap Coaching

Iedereen kent wel korte periodes van slapeloosheid in zijn leven. Moeite met in slaap komen, lang wakker liggen, tijdens de nacht vaker wakker worden. Meestal verdwijnt deze tijdelijke klacht weer als de oorzaak is weggenomen; verkoudheid, overwerk, ziek kind, omgevingslawaai…

Het wordt een slaapprobleem wanneer de slapeloosheid niet vanzelf overgaat en klachten oplevert in het dagelijks functioneren overdag. Als er sprake is van vermoeidheid overdag, slaperigheid, concentratiegebrek, prikkelbaarheid en/of de prestatiecurve op je werk daalt.

Een derde deel van de Nederlandse bevolking zegt regelmatig of vaak last te hebben van slapeloosheid. 10% van de Nederlanders heeft zelfs chronische slapeloosheid. Dit houdt in dat je langer dan een maand problemen hebt met inslapen, doorslapen en/of te vroeg wakker wordt, zonder uitzicht op verbetering. Deze chronische slapeloosheid noemen we ook wel insomnie. Het is de meest voorkomende slaapstoornis.

Een groot deel van de mensen met een slapeloosheidsklacht zoekt geen behandeling. Van degenen die met hun slaapprobleem naar hun huisarts gaan, krijgt een ruime meerderheid een slaappil voorgeschreven. Aan slaapmedicatie kleeft een groot nadeel; het neemt de oorzaak niet weg en kent helaas vervelende bijwerkingen, waaronder een risico op verslaving.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat cognitieve gedragstherapie de meest effectieve behandelmethode voor slapeloosheid is. Simpel gezegd komt dit erop neer dat je, door te begrijpen hoe slapen werkt, zelf in staat wordt gesteld om je slaap-gedrag te verbeteren.

De Saraja Slaapcursus is gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie voor insomnie (CGT-I). Als Saraja Slaapcoach werk ik dan ook volgens deze wetenschappelijk bewezen methode. Ik ben aangesloten bij het landelijk netwerk van Saraja Slaapcoaches.

Ze is bedoeld voor al die mensen die hinder ondervinden van hun slapeloosheid. De Saraja Slaapcursus heeft als enig hoofddoel om jezelf in staat te stellen je slaapgedrag te verbeteren. De cursus geeft in 6 weken tijd inzicht in het persoonlijke slaapgedrag en leert wat er voor nodig is de eigen nachtrust blijvend en zelfstandig te verbeteren. Slapen hoeft dus geen bron van zorgen en spanning meer te zijn! Want met de Saraja Slaapcursus leer je een meer ontspannen houding aan te nemen ten opzichte van slapen. 

De Saraja Slaapcursus richt zich op:

 

Saskia van Wessel | Life@Balance, praktijk voor psychotherapie en coaching, Bunnik, Utrecht  © Rupz | Inloggen beheerder