Saskia's slaaptips

Op 24 juni zat ik in de radio uitzending van 'de Vive la Vrijdagshow'. Een radioprogramma voor jongeren waarin ik werd geïnterviewd over jongeren en slaapproblemen. Ik had zoveel te vertellen in de uitzending dat ik maar aan één tip toekwam. Luister hier het interview nog eens terug en lees de andere twee tips!

1. Probeer het gebruik van smartphones, tablets etc. voor het slapen gaan te vermijden
Het merendeel van de jongeren zit ’s avonds laat nog achter de computer voor het slapen gaan. Ook in bed wordt er nog even op Facebook gekeken of worden er WhatAppjes verstuurd.

Het blauwe licht dat door deze toestellen uitgestraald wordt verzet als het ware je biologische klok. Je lichaam krijgt het signaal wakker te zijn waardoor de productie van melatonine onderdrukt wordt. Melatonine is een hormoon wat je lichaam dagelijks aanmaakt en wat er voor zorgt dat je slaperig wordt en dus in slaap valt. Tevens stimuleert en activeert het gebruik van al deze toestellen je hersenen wat voor het in slaap vallen ook zeker niet bevorderlijk is.

2. Beperk het gebruik van cafeïne houdende drankjes zoals koffie, energiedrankjes en cola
Deze drankjes worden regelmatig gedronken om, naast dat het lekker is, alert te blijven. De cafeïne die in deze drankjes zit maakt je geest actief. Tegelijkertijd remt cafeïne de aanmaak van melatonine, het hormoon waar je slaperig van wordt. Vervolgens ga je later naar bed, heb je een kortere nachtrust en slaap je lichter. Kortom; slechtere nachten en overdag slaperig.

Advies is het gebruik van dit soort drankjes te beperken, want je kunt zomaar in de vicieuze cirkel van slaaptekort terechtkomen.

3. Bewegen
Bewegen is overal goed voor! Uit onderzoek is gebleken dat regelmatig bewegen helpt slapeloosheid te bestrijden. Bewegen werkt ontspannend en tijdens bewegen maak je ook nog eens endorfine aan, het gelukshormoon dus wat wil je nog meer. Advies is wel om bij voorkeur ’s middags of vroeg op de avond te sporten want sporten activeert het lichaam en om lekker in te slaap te komen, moet je lichaam tot rust zijn gekomen.

 

Saskia van Wessel | Life@Balance, praktijk voor psychotherapie en coaching, Bunnik, Utrecht  © Rupz | Inloggen beheerder